Bij Dimence vinden we dat dit stigmatiserende beeldgebruik moet stoppen. Het schetst allesbehalve een juist beeld van wat geestelijke gezondheidszorg in Nederland inhoudt. Het overgrote deel van de mensen binnen de ggz ziet een kliniek nooit van binnen en kan thuis, in de eigen omgeving, behandeld worden. En degenen die een kliniek wél van binnen zien, worden niet in een grijze hoodie opgesloten op een veel te klein kamertje.

Eén van de Dimence-locaties laat op Instagram geweldig zien hoe het er werkelijk aan toe gaat in een kliniek. Dit gaat om de High & Intensive Care (HIC) in Zwolle, een acute opnameafdeling voor mensen met psychische problemen.

Geen goede beelden? Dan maken we die zelf!

Waarom gebruiken media deze stigmatiserende beelden? Een vraag die we vanuit Dimence ook hebben gesteld aan grote, landelijke media. Het antwoord is vrij simpel: meer beeld is er niet!

En daarom hebben we besloten zelf de ggz in beeld te brengen, door middel van een fotoactie. Daar hebben we jouw hulp bij nodig. Wie kan er immers beter laten zien hoe de ggz er daadwerkelijk uitziet, dan onze (oud-)cliënten, medewerkers, naasten en andere betrokkenen?

Fotoactie: de ggz in beeld

Deze zomer roepen we iedereen die op wat voor manier dan ook te maken heeft met de ggz foto’s te maken, die weergeven hoe de ggz er volgens hen uitziet. Om de paar weken volgt er een nieuw thema en kun je weer nieuwe beelden maken en insturen. We hopen hiermee zoveel mogelijk beelden te ontvangen, die weergeven wat de ggz betekent voor (oud-)cliënten, naasten en betrokkenen. Het staat deelnemers vrij om personen op beeld vast te leggen of voor een symbolisch beeld te gaan.

De voorwaarden op een rijtje:

  • Tussen half juli en september loopt de fotoactie ‘De ggz in beeld’;
  • Het staat deelnemers vrij hoeveel foto’s hij of zij instuurt gedurende deze periode. Wel wensen we dat het beeld aansluit bij het thema van die betreffende week, of in ieder geval bij de ggz;
  • We accepteren uitsluitend zelfgemaakte beelden. Dus geen beelden van internet. De beelden mogen niet bewerkt zijn. Indien je een foto wil bewerken voor een extra effect, vragen we je zowel de bewerkte als onbewerkte foto in te sturen;
  • De bedoeling is dat Dimence de beelden gebruikt en doorstuurt naar verschillende media. Met het insturen van de beelden accepteer je als deelnemer dat de rechten van de afbeelding verschuiven naar Dimence. Dit betekent dat het Dimence vrij staat het beeld ook na afloop van de actie te gebruiken voor online en offline content. Ook stem je als deelnemer ermee in dat beelden verspreid kunnen worden met mediapartijen;
  • Zowel tijdens als na afloop van de actie maakt Dimence een selectie van de mooiste, leukste en/of meest aangrijpende foto’s. Deze foto’s zullen gedrukt worden op fotokaartjes van Dimence, die vervolgens via Dimence-locaties verspreid worden;
  • Na afloop van de fotoactie kiest Dimence tevens één winnaar. Deze winnaar ontvangt een Instax camera!
  • Inzendingen kunnen als jpg-bestand verstuurd worden naar jijdoetertoe@dimence.nl. Indien het bestand te groot is (bijvoorbeeld omdat je meerdere foto’s wil insturen), kun je de bestanden via WeTransfer sturen naar bovenstaand mailadres;
  • Voor vragen, opmerkingen of hulp bij het insturen van foto’s kun je ook mailen naar jijdoetertoe@dimence.nl.

Dan rest niets anders dan je bij voorbaat al te danken voor het insturen van prachtige creaties. Wij kijken uit naar de inzendingen! Houd het Twitter-, Facebook- en LinkedIn-kanaal van Dimence in de gaten voor alle foto-opdrachten.

UPDATE THEMA'S:

  • Thema 1 - ggz & de natuur
  • Thema 2 - ggz & beweging
  • Thema 3 - ggz & mijn omgeving
  • Thema 4 - ggz & creativiteit
  • Thema 5 - ggz & ik

Heb jij een favoriet plekje in het huis of de tuin, waar je vaak tot rust komt? Betekent je geliefde, beste vriend of huisdier het allermeeste voor je? Of is omgaan met jouw rol binnen de ggz juist lastig voor je omgeving, en wil je dit uiten? Leg het op een eerlijke, mooie en/of creatieve manier vast en stuur je foto('s) binnen het thema 'ggz & ik' in, naar jijdoetertoe@dimence.nl.

Voorbeelden stigmatiserend beeldgebruik:

NOS
Bron: NOS

 

Hoody
Bron: De Volkskrant
Celdeur
Bron: ANP