De laatste maanden hier in Lorna Wing volg ik de training COMET (competitive memory training) Dit is een training die is bedoeld voor mensen die last hebben van een laag zelfbeeld. Het is de bedoeling om met deze training meer zelfvertrouwen te krijgen. 

Voortdurend dacht ik negatief over mezelf. Het was niet één gedachte, nee, achter elkaar door buitelden in mijn hoofd de negatieve gedachtes over mezelf over elkaar heen. Elke dag. Jaren had ik een handdoek voor mijn spiegels hangen. Dit omdat de spiegel een trigger was om negatief over mezelf te denken. Als ik mezelf niet zag, scheelde me dat weer wat negatieve gedachten. Intens diep waren ze. Wat voelde ik me waardeloos.

In Lorna Wing werd juist de positieve kant van me belicht. Ik zat zo slecht in mijn vel, het was zo donker in mijn hart. Af en toe kwam er een straaltje licht naar binnen. Een compliment. Een positief woord van een verpleegkundige. Iemand die zegt dat hij me waardeert. Een schouderklopje. Wat doet dat goed. 

In mijn kamer hangen A4'tjes. Daarop staan positieve eigenschappen van me. Vaak ging ik na of ze klopten. En ja, ze klopten. Ik heb werkelijk een lief karakter. Ik ben trouw. En ben goudeerlijk. Heb humor. 

Heel langzaam, ook doordat ik beter in mijn vel kwam te zitten, begonnen de negatieve gedachtes te verminderen. Toen startte daarbij de training COMET. 

Allereerst moest ik bij een lijst met positieve eigenschappen aanvinken of die eigenschap bij mij paste, en of het een beetje paste, of helemaal. Ik werd wel blij toen ik de lijst zag toen hij af was. “Kijk er maar af en toe naar,” zei mijn psycholoog toen ik na de eerste sessie de deur uitliep.

De volgende sessies stonden in het teken van een positieve herinnering terughalen in mijn gedachten. Ook het gevoel van de positieve herinnering terughalen hoorde daarbij. Ik kreeg de opdracht dit meerdere keren per dag te oefenen. Zodoende probeer ik nu steeds te oefenen om het positieve gevoel terug te halen. 

Ik kreeg een volgende opdracht. Ik moest de triggers waardoor mijn negatieve gedachtes zich versterkten opschrijven. Ik had een lijstje met vijf triggers. De bedoeling is nu dat ik het positieve gevoel van de fijne herinnering ophaal, en die combineer met een trigger. 

Zover ben ik nog niet, dus ik oefen nu nog met het ophalen van de positieve herinnering.

De handdoek is inmiddels van mijn spiegel. Ik durf mezelf weer te bekijken. Al heb ik soms nog negatieve gedachtes, ze zijn nu meer op de achtergrond. 

Artikeldatum