Wat is cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van gedachten (cognities) en gedrag. Er wordt gewerkt met gesprekken en opdrachten. Wie bijvoorbeeld gebeurtenissen in zijn leven steeds weer vanuit een negatief standpunt bekijkt, wordt snel somber of geïrriteerd. Vaak gaat u dan ook nog bepaalde situaties uit de weg. Dit gedrag versterkt vaak de negatieve stemming of de angsten. Samen met u proberen we deze cirkel te doorbreken.

Hoe werkt cognitieve gedragstherapie?

Tijdens cognitieve gedragstherapie onderzoekt u samen met uw behandelaar welke gedachten u heeft over uzelf en anderen en welke van uw idee├źn kloppen met de werkelijkheid. Op deze manier achterhaalt u waar deze gedachten vandaan komen. U leert ze te vervangen door gedachten die beter bij de werkelijkheid aansluiten. Bij de behandeling horen ook opdrachten voor thuis. Er wordt u gevraagd een dagboek bij te houden van vervelende situaties en de gedachten die u daarbij had. Ook is het mogelijk dat u de opdracht krijgt om te controleren of bepaalde opvattingen kloppen. Tijdens de behandeling kijken we dus samen naar uw gedragspatronen. U brengt lastige omstandigheden en uw gedrag in kaart en we denken samen na over beter passend gedrag. Daarna gaat u aan de slag met oefeningen om beter te kunnen reageren op situaties die voor u lastig zijn.

Hoe lang duurt cognitieve gedragstherapie?

Cognitieve gedragstherapie duurt ongeveer 15 tot 20 weken. Na deze periode bespreken we samen of u eventueel nog meer behandelingen nodig heeft.